بهترین تغذیه برای دانش آموزان در زمان مدرسه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بهترین تغذیه برای دانش آموزان در زمان مدرسه
نوشته شده در یک شنبه 17 شهريور 1392
بازدید : 2153
نویسنده : رضا بهجتی

 مقدمه:

تغذیه صحیح نقش اساسی در پرورش انسان هایی سالم، پویا، خلاق و برخوردار از توانمندیهای ذهنی و جسمی دارد. دانش آموزی می تواند شاداب، سالم، پرتحرک و با استعداد باشد که ضمن رعایت نکات بهداشتی از تغذیه متنوع و متعادلی هم برخوردار باشد. بسیاری از دانش آموزانی که در مدرسه با آن ها رو به رو می شویم و موفقیتی را در تحصیل کسب نمی کنند به دلیل سوء تغذیه در دوران نوزادی و کودکی و کمبود دریافت بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی و عدم رشد کافی کفایت لازم را برای یادگیری ندارند. در خانواده هایی که ازنظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پائینی هستند کودکان معمولا به درجاتی از کم خونی فقر آهن مبتلا هستند. این دانش آموزان عموماً بی تفاوت و خسته هستند و تمایل چندانی به انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش ندارند. این دانش آموزان زود به زود بیمار می شوند و تمرکز ذهنی کافی برای یادگیری دروس ندارند.

 

برنامه غذایی دانش آموزان:

برنامه غذایی دانش آموزان باید حتماً شامل سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده باشد. مصرف روزانه 6 تا 11 واحد از گروه نان و غلات، 2 تا 3 واحد از گروه گوشت و حبوبات، 3 تا 5 واحد از گروه سبزی و میوه و 3 واحد از گروه شیر و لبنیات ضروری است. صبحانه وعده بسیار مهمی است و نخوردن صبحانه و گرسنگی در ساعات درس موجب پائین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز به مغز می شود و عملکرد مغز را مختل می کند و اثرات منفی یادگیری دانش آموز دارد. بررسی ها نشان می دهدنخوردن صبحانه قدرت خلاقیت و ابتکار را کاهش می دهد. معمولا این نوجوانان در درس ریاضی کارایی کمتری دارند.

 

اهمیت صرف صبحانه:

معمولاً دانش آموزانبه دلیل نداشتن وقت یا اشتها از خوردن صبحانه امتناع می کنند. بنابراین توصیه می شود شام را زودتر صرف کنند و شب در ساعت معینی بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت و اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. والدین باید صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند. کودکان باید صبح کمی زودتر بیدار شوند و پس از شستن دست و صورت کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند.

در وعده صبحانه نوجوانان می توانند نان، کره مربا، عسل و خرما را برای تامین انرژی، پنیر یا تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئین و شیر و پنیر را برای تامین کلسیم استفاده کنند. غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و عسل، نان و پنیر و خرما همراه با شیر انواع غذاهای سنتی مثل عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان و حلیم برای صبحانه مفید هستند.

 

میان وعده ها:

کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده در صبح و عصر نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. کبد که وظیفه ذخیره سازی گلوکز به صورت گلیکوژن و آزادسازی آن را در خون در مواقع ضروری به عهده دارد تنها برای 4 ساعت گلیکوژن ذخیره می کند بنابراین کودکان به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید دو میان وعده مصرف کنند. میان وعده های مناسب باید از یک یا چند گروه غذایی تهیه شده باشد.

میوه های خشک شامل: انجیر خشک، توت خشک

انواع مغزها شامل: بادام، پسته، گردو فندق و برگه زردآلو

انواع میوه ها مثل سیب پرتقال، نارنگی و ...

سبزی ها و انواع ساندویچ های خانگی و شیر و فرآورده های آن.



:: برچسب‌ها: مدرسه , بهترین تغذیه در زمان مدرسه , بهترین تغذیه در زمان مدرسه برای دانش آموزان , دانش آموزان , انجیر , میوه های خشک , ساندویچ های خانگی , الو , اهمیت صبحانه در زمان مدرسه , صبحانه و فواید آن , فواید صبحانه , مطالب بروز ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
Mahsa در تاریخ : 1394/5/10/6 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: